12Box Model Business Analysis
Med kun 12 temaer i en model er vi i stand til at beskrive en organisations beslutninger for fremtiden på et strategisk, taktisk og operationelt niveau. Denne unikke metode er oplagt at bruge både før, under og efter en stor forretningstransformation. 12Box modellen passer perfekt ind i alle kendte strategi- og projektledelsesværkøjer, som en trædesten mellem strategi og gennemførelse af projekter.
Bygger på erfaringer
Alle 12 temaer i 12Box Modellen er defineret ud fra kendte metoder i litteraturen omkring strategi- og projektledelse, og det gør den derfor nem at integrere med andre kendte metoder, som organisationen allerede anvender i forvejen. 12Box Modellen erstatter således ikke værktøjer, men styrker andre værktøjer ved at skabe input af høj kvalitet i scopingfasen af et sprint eller et helt projekt.
Styrker forretningsforståelsen
Alle 12 temaer er placet i en klart defineret struktur. Trekanten afspejler organisationen med en Kundedimension i højre side, en Produktdimension til venstre, og en Ledelsesdimension i toppen. I alle tre dimensioner er det centrale tema (rød) en proces: Kunderejse, Serviceleverance og Ledelsesproces.
​
Denne veldefinerede struktur og gruppering af temaer, gør det lettere, at afdække afhængigheder på tværs af siloer i organisationen.
Ledelse via et forandringsskema
Forandringsskemaet (Change Sheet) er et helt centralt værktøj i transformationsværktøjskassen. Det er en oplagt måde at facilitere en transformation på: Start med at definere fremtiden (to-be) og hold det derefter op mod nutiden (as-is).
Med gappet mellem as-is og to-be kan vi specificere en to-do liste, KPI'er, Værdi ved løsningerne og afhængigheder på tværs af organisationen.
Vores kursusbog
12Box Modelen er udviklet af Palle Stenver (1957 - 2022). Palle skrev bogen 5 Steps to Successful Business Transformation tilbage i 2020. Vi bruger bogen som baggrundsmateriale på vores workshops og kurser.